Czuwaj przy Sercu Jezusa

Oddaj się Niepokalanemu Sercu Maryi

Mój rozdział pt. "Życie literackie" w 5. tomie monografii "Chorzów"

 

Wreszcie stało się! 5. tom monografii "Chorzów" zatytułowany "W Polsce Ludowej (1945-1989)" ukazał się drukiem i do mojego domu dotarł egzemplarz autorski.

W ostatnim z zaplanowanych tomów monumentalnej monografii miasta znalazł się rozdział mojego autorstwa pt. "Życie literackie". 

Pracowałam nad nim w 2016 roku, przeglądając zakurzone roczniki "Gońca Górnośląskiego" i innych periodyków w Czytelni Naukowej Miejskiej Biblioteki Publicznej w Chorzowie, korespondując z mnóstwem chorzowskich autorów, a z niektórymi rozmawiając osobiście (w moim ówczesnym domu przy ul. Wolności gościł dziś już śp. Zbigniew Korus, a w radiowej kawiarni przy ul. Ligonia w Katowicach słuchałam opowieści redaktora Macieja Szczawińskiego m.in. o Danucie Hryniewieckiej), szperając po internetowych archiwach i antykwariatach w poszukiwaniu trudno dostępnych tomików, przeglądając bogate zasoby Biblioteki Śląskiej i pijąc niezliczone ilości kaw, kupowanych w kawiarni nieopodal biblioteki przy ul. Sobieskiego w Chorzowie. Powstał w ten sposób rozdział bodaj dwa razy większy od tego, co ostatecznie ukazało się, ale i to, co w koniecznym okrojeniu wyszło spod drukarskich wałków, jest całkiem sporym materiałem, który w zasadzie należy uznać za pionierski, podobnie jak pionierski był mój rozdział o wątkach królewskohuckich (chorzowskich) w literaturze lat 1922-1939 w 4. tomie monografii "Chorzów".

Na tym zakończyłam moje związki naukowe z Chorzowem, bo osobiste zakończyłam dwa lata temu, przeprowadzając się do Mysłowic. Teraz w nowym miejscu zamieszkania i zatrudnienia próbuję poszukiwać interesujących tematów historycznych, literackich i kulturowych.


Komentarze